A fogak gyökérkezelése mindennapos eljárás, mégis, a tapasztalat szerint a pácienseknek gyakran téves elképzelése van erről a beavatkozásról.

Tekintsük ezért át röviden, hogy miért van szükség gyökérkezelésre, és hogyan történik!

A fog felépítése

A fognak két fő részét különböztetjük meg: a szájban látható koronát, és a fogat az állcsontban rögzítő gyökeret. Léteznek egy- és többgyökerű fogak. A fog belsejében található teret (fogbélűr/pulpaűr) az ún. fogbél (pulpa) tölti ki, ami erekből és idegekből áll.

A pulpaűr koronában található részét pulpakamrának, a gyökérben lévő, elvékonyodó részét pedig gyökércsatornának nevezzük.

A gyökér csúcsán apró nyílásokon keresztül lépnek be az erek és az idegek a fogba, ezek biztosítják egy élő fognak az ellátását és az érzékenységét.

fog felépítése

Milyen esetekben szükséges gyökérkezelni egy fogat?

• Ha a fogbél gyulladásban van, vagy már elhalt.
  • A gyökér körül lévő szövetek gyulladása esetén.
  • Ha mély fogszuvasodás miatt, vagy a fog törése következtében összeköttetésbe kerül a fogbél a külvilággal.
  • Bizonyos típusú fogpótlások készítése előtt.

Fontos tudni, hogy a felsorolt elváltozások okozhatnak fogfájást, de lehetnek teljesen fájdalommentesek, tünetmentesek is.

Mi történik, ha egy fogat gyökérkezelni kellene, de mégsem végzik el ezt a kezelést?

A fog belsejében baktériumok szaporodnak el, amelyek folyamatosan fertőzik a szervezetet, krónikus gyulladást tartanak fenn, és ún. gócbetegséget okozhatnak. A krónikus gyulladás bármikor fájdalommal és arcduzzanattal járó heveny gyulladássá alakulhat át. Ez a folyamat előbb-utóbb a fog elvesztéséhez vezet.

A gyökérkezelés lényege

A gyulladt, vagy elhalt fogbél eltávolítása után kitisztítjuk és feltágítjuk a gyökércsatorná(ka)t, majd az így keletkezett üres tér lehető legteljesebb kitöltése következik egy speciális tömőanyag segítségével, ezáltal megakadályozzuk a baktériumok bejutását és szaporodását.

Hogyan történik a gyökérkezelés fogászatunkon?

1. Érzéstelenítő injekciót adunk, melyet a szúrás helyének elzsibbasztása előz meg egy ízesített zselé felhasználásával.
2. Fogászati fúró segítségével feltárjuk a pulpakamrát és a gyökércsatorná(ka)t.
3. Eltávolítjuk a fog belsejéből a pulpaszövetet, vagy annak maradványát.
4. Meghatározzuk a gyökércsatorna(-ák) hosszúságát. Ezt egy elektronikus műszer (ún. apex lokátor) segítségével végezzük, szükség esetén röntgenfelvételt is készítünk a fogról.
5. A meghatározott hosszon tágítjuk, tisztítjuk a csatorná(ka)t. A tágítást a fogászati fúróhoz hasonló készülékbe (ún. endomotorba) fogott, lassan forgó gyökérkezelő-eszközökkel (ún. gépi tágítókkal) végezzük. Így a kézi eszközökhöz képest sokkal pontosabban tudjuk megmunkálni a csatornákat, a kezelés időtartama pedig nagyjából a felére csökken. A tisztításhoz fecskendőbe töltött fertőtlenítő oldatot használunk.
6. Ezt követi a gyökércsatorna(-ák) szárítása, vékony papírpálcikák segítségével.
7. A gyökértömést kétféle anyag felhasználásával készítjük el: kis, vékony, guttaperchának nevezett rudacskákból és egy híg pasztából. A pasztába mártott rudacskákat egymás után behelyezzük a gyökércsatornába, és azokat ott egymáshoz préseljük. Mindezt addig csináljuk, amik teljesen fel nem telik a csatorna. Miután a paszta megkötött a rudacskákat egymáshoz és a csatorna belső falához rögzíti.
8. Ideiglenes töméssel látjuk el a fogat.
9. Végül röntgenfelvétel segítségével ellenőrizzük az elkészült gyökértömést.

Ezeket a lépéseket nem lehet mind egyszerre elvégezni, ezért egy fog gyökérkezelése miatt néha többször kell eljönnie a páciensnek a rendelőbe. Az egyes alkalmak között gyógyszeres ideiglenes töméssel zárjuk le a fogat, mely belülről fertőtleníti a csatornákat, elpusztítja a bent maradt baktériumokat.

Fog gyökérkezelése

A gyökérkezelt fogak koronájának végleges helyreállítása

A gyökérkezelt fogak sajnos törékenyebbek, ezt figyelembe kell venni az ellátásuk során a tartós eredmény érdekében.

Frontfogak esetén tömést, vagy koronát készítünk.

Őrlőfogaknál minden esetben betét (inlay), vagy korona készítését javasoljuk, hogy megelőzzük a fog későbbi törését. Amennyiben ez nem történik meg, sajnos egy egyszerű tömés alatt váratlanul úgy megrepedhet a fog, hogy akár az eltávolítása is szükségessé válhat.

Fogászati problémája van? Foglaljon időpontot most!

Időpontfoglalás