Gépi gyökérkezelés

A legmodernebb eljárás a gyökércsatornák épségének visszaállításához.

gépi gyökérkezelés, gyökértömés ikon
gépi gyökérkezelés, gyökértömés szolgáltatás

Miért érdemes a Pont32 Fogászaton elvégezni a gyökérkezelést?

A gyökérkezelést rendelőnkben speciális gépi eszközökkel végezzük, így a kezelés időtartama és a fogorvosi székben eltöltött idő jelentősen csökkenthető. A műszerek pontossága miatt a gyökérkezelés sikeressége is jóval nagyobb arányú, mint a hagyományos kézi gyökérkezelés esetében. A gyökércsatorna hosszát elektronikus úton, röntgenfelvétel nélkül, egy ún. apex lokátor nevű műszer segítségével határozzuk meg. Így a gyökértömés pontosan a gyökércsatorna hosszával megegyező, ami legfőbb tényezője a gyökértömés sikerességének.

Mi a gyökérkezelés és mikor van rá szükség?

A fogainkon kisebb és nagyobb lyukak, hiányok keletkezhetnek melyek idővel egyre inkább a fog belső része, annak idegei felé terjednek. Ha a szuvasodás olyan mértékű, hogy a baktériumok elérik a fogideget, akkor helyi gyulladás alakul ki a fogbélben. Ez jellemzően lüktető fájdalommal jár, de van, akinél észrevétlenül alakul ki, és csak akkor vesszük észre, amikor már a fog gyökere körüli területekre is átjutott a gyulladás. Ilyen esetekben a fog gyökérkezelésére van szükség.

A gyökérkezelés menete

A gyökérkezelés során a fogbélüregből a fogorvos eltávolítja az ideget és a gyulladt szöveteket, majd megfelelő tisztítás után egy speciális gyökértömő anyag segítségével betömi a fogban lévő csatornákat. Ez a fertőzés mértékétől és a gyökércsatornák számától függően 3-4 alkalmat is igénybe vehet a hagyományos módszerekkel, de ideális esetekben a Pont32 Fogászaton a gépi gyökérkezelés eszközeivel ez gyorsabban is megvalósítható. A gyökértömés után a fog koronai részét töméssel vagy betéttel kell ellátni. Rágófogak esetében betét vagy korona készítését javasoljuk, mivel a gyökérkezelt fogak könnyebben törnek a rágóerők hatására. Betét (inlay) vagy korona készítésével ezt nagyrészt meg tudjuk előzni. A több alkalmas kezeléseket igénylő fogak esetében ideiglenes tömésre van szükség, hogy a további fertőzéseket elkerüljük.

A gyökérkezelés segítségével így a fogak megmenthetők, azokat nem kell eltávolítani és eredeti funkciójuk megőrizhető.

Honnan tudhatjuk, hogy gyökérkezelésre van szükségünk?

Általában a leggyakoribb panasz, a fogfájás az első jele annak, hogy gyulladás történt a fogunkban. Ez a legtöbb esetben hirtelen történik, és nagyon kellemetlen tud lenni. Ilyenkor akut, sürgős kezelésre van szükség.

Más esetekben nincs közvetlen kiváltó trauma és az idegek lassan és észrevehetetlenül halnak el. Ebben az esetben az ellenőrzések során, esetleg egy röntgenkép alapján javasolhatja fogorvosunk, hogy érdemes a komolyabb fájdalmak megjelenése előtt elvégezni preventív módon a gyökérkezelést.

Létezik még olyan megelőző gyökérkezelés is, amelyet akkor alkalmaznak a fogorvosok, ha egy fog pótlásakor a mellette lévő fognál elkerülhetetlen egy jelentősebb csiszolás. Ekkor a még épp fognál is felmerül a kockázata annak, hogy a fog belső ürege megnyílik, és gyökérkezelést kell végezni.

Fájdalmas-e a gyökérkezelés?

A Pont32 Fogászaton különös figyelmet szentelünk annak, hogy a beavatkozásaink a lehető legkevesebb kellemetlenséggel és zéró fájdalommal járjanak. Nincs ez másként a gyökérkezelésnél sem. Klasszikus esetekben elegendő a helyi érzéstelenítés a kezelésekhez. Miután az idegeket eltávolítottuk már nem fáj a fog. Egyes komplikáltabb gyulladásoknál szükség lehet antibiotikumos kezelésre a beavatkozást megelőzően, de ez csak az esetek nagyon alacsony százalékában fordul elő.

Gyökérkezelést követően

A gyökérkezelést követően a fog elhaltnak számít, innentől kezdve nincs vérkeringése, nem kap több tápanyagot, az immunrendszer nem tudja megvédeni. Fokozottan figyeljünk annak ápolására továbbra is, hiszen előfordulhat, hogy a fogunk fájdalommentesen szuvasodni kezd, aminek következtében meggyengül és könnyebben törik el.

Egy másik lehetséges szövődmény a fogak szürkülése. A hátsó fogak esetében ez szinte észrevehetetlen, azonban az elöl lévők esetében ronthatja mosolyunk szépségét. Esztétikai fogászati megoldásokkal azonban ez is könnyedén kijavítható.