A gyakori fogászati betegségek mellett jóindulatú cisztás elváltozások is keletkezhetnek a fogakon és a szájüregben, melyeket jobb minél előbb felismerni és eltávolítani még a komolyabb szövődmények előtt. Cikkünkből megismerheti a fogciszta legkorábbi jeleit és a gyökércsúcs rezekció műtétről is szó esik írásunkban.

A fogciszta tünetei

A ciszta egy olyan üreges elváltozás, melynek belsejében folyadék található, és lassan, de folyamatosan növekszik. A fogciszták veszélyesek a fogaink egészségére, ugyanis a körülöttük lévő csontállományt pusztítják növekedés közben. A betegséget nehéz időben kiszűrni: gyakran csak akkor okoz panaszt, amikor már károkat okozott a fogazatban.

Melyek a fogciszta tünetei?

• a fog gyökerénél nyomást érzékelhetünk
• kezdetben tompa, majd előrehaladott állapotban erős fájdalmat okoz rágás közben
• mivel a csont felszívódik a ciszta körül, súlyos esetben a fog akár mozgathatóvá is válik

A pontos diagnózis csak röntgen készítésével állapítható meg, mely alapján háromféle cisztát különböztetünk meg:

• gyökércsúcs körüli cisztát,
• retineált cisztát
• nem fog eredetű szájüregi ciszták

ciszta a szájban

A panoráma röntgenen a fogcisztát és a fogciszta szövődményeit is látni lehet

Gyökércsúcs körüli ciszta és eltávolítása

A leggyakoribb típus a fogak gyökércsúcsán megjelenő cisztás elváltozás. Kialakulásának oka nem teljesen ismert, de valószínű, hogy a szuvasodás vagy gyökérkezelés után elhalt fog gyökércsatornájából a csontba jutó baktériumok egy idült gyulladást váltanak ki. Ennek hatására a gyökércsúcs körül megrekedt hámsejtek szaporodni kezdenek, és ebből alakul ki a ciszta hámbélése, amely folyamatosan folyadékot termel. A cisztában lévő folyadék feszítő hatása miatt a környező csontszövet felszívódik, visszahúzódik, így a ciszta lassan egyre nagyobb lesz. A folyamat akár évekig is eltarthat és a ciszta jelenlétét gyakran csak egy sipoly jelzi a fog mellett az ínyen: ebből ürül a cisztában lévő folyadék, ami akut gyulladás esetén fájdalmat is okoz.

A foggyökér ciszta eltávolítása egy szájsebészeti rutinbeavatkozással, a gyökércsúcs rezekcióval történik. Ezt a kis műtétet általában megelőzi egy új gyökértömés készítése, majd a gyökércsúccsal együtt az általában borsó méretű cisztát is kioperálják az állcsontból, helyi érzéstelenítésben. Az esetek döntő többségében a ciszta helyén visszaépül a csontállomány és a páciens foga gyógyultnak nyilvánítható. Egyes esetekben viszont a tünetek további fennállása vagy fokozódása miatt a fog eltávolítása is javasolt lehet.

fogciszta kezelése

A gyökércsúcs rezekció helyi érzéstelenítésben történik, és szájsebész szakorvos végzi a műtétet

Retineált (állcsontban visszamaradt) fogciszta

A fogakat kifejlődésük során a csontban fogzacskó veszi körül, mint egy magzatburok. Amikor egy fog valamilyen okból kifolyólag az állcsontban reked, akkor a retineált fogat körülvevő burok cisztává fejlődhet. Gyakran kamaszoknál és fiatal felnőttkorban a bölcsességfogak esetében alakul ki a betegség, de a felső szemfogak növekedése alatt is megjelenhet az elváltozás. Sajnos a fogat ilyenkor fel kell szabadítani és mielőtt a ciszta felemésztené a ki nem nőtt fog körüli csontot, szájsebészeti úton el kell távolítani.

A fogászatnak a nem fog eredetű ciszták és egyéb daganatos szájüregi betegségek felismerésében is jelentős szerepe van: gyakran lágyrészek cisztáit, arcüregi és egyéb állkapocs cisztákat is a fogászati röntgen során fedeznek fel az orvosok, ezért fontos, hogy panaszainkkal mielőbb szakértőhöz forduljunk.

Érdekesnek találta a fogcisztákról írt bejegyzésünket? Olvassa el a fogcsikorgatásról szóló írásunkat is!